sâmbătă, 9 iunie 2012

Recenzie (1): Jocurile Foamei de Suzanne Collins

M-am decis să mă apuc să fac recenzii în loc să prezint cărţi, deşi o să fac şi prezentări şi o să fac şi recenzii.

Jocurile foamei

- Volumul 1 -

de Suzanne Collins

Ai simţit vreodată că ai rămas fără aer sau că eşti captiv şi nu fără scăpare? Primul volum din Jocurile foamei îţi oferă o altă perspectivă asupra literaturii. Încă din primele pagini simţi cum îţi curge adrenalina prin vene, ca şi cum tu eşti acolo, tu eşti personajul, tu eşti supus unui joc de supravieţuire. În arenă intră 24, dar numai unul va ieşi trimfător, vei fi oare tu acela?
Katniss Everdeen este personajul cheie, fata cu răspunsurile. Alături de Gale, prietenul ei, confidentul ei, este nevoită să vâneze pentru a-şi hrăni familia, sora mai mică Prim şi mama sa, care după decesul soţului său se cufundă în lumea ei, având puţine momente de luciditate. La început Panemul avea 13 districte, dar în urma revoltei Districtul 13 a fost anihilat şi noi reguli au fost impuse şi atunci au apărut Jocurile Foamei, un joc crud, creat de cei din Capitoliu pentru a-i pedepsi pentru revoltă şi a le demonstra că ei încă deţin controlul. Din fiecare cele 12 districte se aleg câte doi participanţi, o fată şi un băiat, cu vârste între doisprezece şi optsprezece ani, ei sunt numiţi tributuri. Cele 24 de tributuri, sunt aduşi în arenă, puşi faţă în faţă şi lăsaţi să se omoare între ei pentru distracţia unora dintre spectatori şi spre teroarea altora, obligaţi să privească măcelul live. Ei spun că e onoare, dar oare aşa să fie?
Povestea începe în ziua în care se dă startul celei de-a 74a ediţie a Jocurilor foamei. Katniss participă pentru a 5a oară, dar în locul celor 5 intrări pe care ar fi trebuit să le aibă, ea are 20 pentru că este nevoită să apeleze la tese pentru a reuşi să-şi întreţină familia, la fel ca şi prietenul ei, Gale, care are 42 de intrări. Primrose Everdeen este alea pentru a fi tribut, deşi şansele ei erau extrem de scăzute având o singură intrare, dar Katniss nu o permite, ea se oferă voluntar pentru a-i lua locul surorii sale şi astfel se îndreaptă spre moarte de bună voie. Cel de-al doilea tribut este Peeta Mellark, fiul brutarului, băiatul cu pâinile.
Katniss este avantajată de faptul că ştie să tragă cu arcul, fapt care îi aduce în arenă nu doar admiraţie şi ură din partea celorlalte tributuri, ci şi mulţi sponsori. În arenă ea reuşeşte să-şi facă şi prieteni, pe Rue, fata din districtul 11, care era cam de vârsta lui Prim.
 Dar întrebarea pe care ne-o punem cu toţii este: Unde se întâmplă totul? Unde se poate găsi un astfel de loc îngrozitor? Cartea prezintă viitorul postapocaliptic, Panemul întinzându-se peste ruinele continetului cunoscut astăzi ca America de Nord.
Dragoste, ură, nelinişte, teamă, fiecare sentiment este încercat când eşti în arenă, dar ceilalţi nu trebuie să afle.

Nota: 10+
Titlul original: The Hunger Games