luni, 18 martie 2013

Recenzie (36): Fata de hârtie de Guillaume Musso


Gen: Romance, Thriller
Data Publicării: 23 Noiembrie 2010
Pagini: 336
Autor: Guillaume Musso
Publicată de: Editura ALL
Recenzie: Ştefana Alexandra
Adăugaţi cartea pe: Goodreads
Cumpăraţi-o de pe: ALL.ro
Recenzie scrisă în cadrul campaniei vALLuntar, ediţia a IIa, iniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA


„Cititorul poate fi considerat personajul principal al romanului, la egalitate cu autorul; fără el, nimic nu se face.”
(Elsa Triolet)
Există mai multe moduri de a trăi o viaţă, există mai multe moduri de a crea o viaţă, doar o singură cale de a o încheia. Treci din anonimat la faimă, de la faimă în nimic, de la nimic în izolare, dar de aici depinde de tine ce faci, fiecare om are o altă poveste, iar povestea ta poate fi scrisă oricum doreşti. Atunci când te laşi prins de nepăsare, de agonie şi lipsa de interes te cuprinde singura cale de scăpare e cea care pare imposibilă.
Tom Boyd este scriitorul care le-a făcut pe toate. A fost un necunoscut. A fost un scriitor celebru. A căzut în abis din cauza unei femei. Acum s-a izolat de ceilalţi... Ce va face în continuare e decizia lui. Dacă urmează o decădere continuă sau dacă va alege să continue să lupte. Trezindu-se într-i seară cu Billie în faţa lui, scriitorul trebuie să se decidă dacă să o creadă sau nu.
Aducând ceva nou în literatura contemporană, Fata de hârtie reuşete să combine realitatea cu fantezia fără a fi un roman de consum. La fel de surprinzător ca alte romane ale lui Guillaume Musso, această carte te prinde în povestea ce se desfăşoară chiar sub ochii noştrii. Fata de hârtie are un început tulburător, plin de mister şi care te bagă în priză încă de la primele linii ale romanului.
Prologul cărţii este - ceva ce personal n-am mai întâlnit până la această carte – o colecţie de articole. M-a fascinat acest lucru. Această carte îţi prezintă mai întâi povestea din perspectiva unor reporteri. Sunt evidenţiate prin aceste articole momente cruciale pentru desfăşurarea romanului, pline de mister pentru că nu sunt atât de detaliate precum am dori. Mai departe sunt fragmente sau chiar scrisori întregi către Tom de la fanii lui.
Practic această carte ne prezintă viaţa unui scriitor în primă fază. Tom îşi pierde dragostea pentru citit, odată ce Aurore îl părăseşte. Acesta a pus prea multă pasiune în relaţia lor, iar golul lăsat de ea îi afectează prea mult viaţa şi el deja nu mai poate să continue.
Mai apoi intră în scenă prietenia lui Tom cu Milo şi Carole, cei doi prieteni care îi rămân alături până în ultimul moment. Prin romanului lui Musso se observă evoluţia unei prietenii care va dura o viaţă. Chiar dacă există conflicet între acestea, ele mereu se soluţionează. Aşa că, pe lângă savoarea unei vieţi de scriitor se mai adaugă şi povestea unei prietenii imperfecte.
Modul în care relaţia dintre personaje se dezvoltă a făcut ca întreaga carte să aibă mai multe nuclee, unul este format din personaje şi unul din acţiune, poate mai apar şi câteva nuclee mai mici, dar acestea sunt principale. Billie şi Tom ajung să trăiască ceva unic care îi marchează.
Fata de hârtie este un pseudonim. Billie, fata care încearcă să-l convingă pe Tom că ea este un personaj al romanului său, capătă acest nume pe parcursul poveştii.
Cartea păstrează stilul simplu şi plăcut al lui Musso. În acest roman Guillaume Musso încearcă o împletire a mai multor perspective. Sunt prezente trei tipuri diferite de perspective: perspectiva lui Tom Boyd, articolele şi scrisorile de la începutul romanului şi câteva de pe parcurs şi mai apare un narator omniescent. Deşi te buimăceşte puţin această combinaţie, pe prcurs te obişnuieşti şi cred că adaugă o notă foarte plăcută romanului.
Îmi place mult faptul că la începutul fiecărui capitol apar citate din diferite cărţi sau cuvinte spuse de diferiţi filozofi sau persoane anonime. Toate citatele sunt bine alese şi conţin o tentă de mister, pentru că nu ştii mereu ce se poate acsunde în spatele acelui citat.
Ce mai este interesant e modul cum o simplă carte ajunge să parcurgă aproape tot globul. Până la urmă e o carte despre o carte. E ca o oglindă care se reflectă într-o altă oglindă şi tot aşa, o imagine ce tinde la infinit.
Cu un final surprinzător, Fata de hârtie m-a lăsat practic cu gura căscată. Nu mă aşteptam la o astfel de răsturnare de situaţie. A fost o surpriză plăcută şi neplăcută, depinde cum o priveşti şi cât de mult apreciezi astfel de schimbări de situaţie.
Personal am găsit foarte interesantă această carte şi o recomand tuturor.

9/10

22 comentarii:

Ramona Alexis spunea...

Mi-a placut cartea asta, dar nu a fost cum m-am asteptat. Parca i-a lipsit ceva... :)

Claudia spunea...

Tocmai am terminat si eu de citit cartea si imi place cum i-ai facut tu recenzia. ;)
Musso are un stil aparte care te face sa ii indragesti cartile. Te indeamna cumva la visare.Cel putin la mine a avut efectul asta :)

Maria spunea...

Cred că am văzut enșpe mii de recenzii la cartea asta pentru campania vALLuntar :))
Cartea mi-a plăcut mult, iar Musso e unul din autorii mei preferați. :)

Stănica Bostănaru spunea...

Cred că e deja a treia sau a patra oară când îmi vine să ȚIP că vreau această carte ... Chiar o vreau...

P.S. mulțumesc mult pentru comentariu :)

Raluca spunea...

Mie mi-a placut foarte mult chemarea ingerului, de Musso. Cu siguranta voi citi si aceasta carte, mai ales ca suna promitatoare din recenzia ta :D

Alecsa All spunea...

Si eu trebuie sa citesc cartea tot pentru vALLuntar, dar nu am avut deloooc timp. Recenzia e foarte frumoasa :x

Andra spunea...

Si eu astept sa primesc cartea zilele astea. Esti norocoasa ca ai apucat deja sa o citesti.

Krisz spunea...

Am citit n recenzii la "Fata de Hartie" pentru Campania vALLutar, dar a ta, alaturi de alte 2-3, mi se pare cea mai complexa si frumos scrisa. Cred ca esti printre singurii bloggeri in al carui stil de a scrie recenzii ma regasesc si eu (in unele aspecte doar, pt ca fiecare e diferit si simte diferit) asa ca mereu citesc cu mare drag ce scrii si mai ales cum scrii. Sper sa strangi cat mai multi copacei, ii meriti!

Elly Weiss spunea...

Buna! Ai trecut pe la mine :) Si iti multumesc!
Eu am ajuns pe blogul tau cautand sa vad ce a scris cineva la finalul recenziei.
Acum am venit sa si citesc. Am citit mai pe fuga fiindca nu vreau sa stiu exact espre ce-i vorba, poate citesc carte.
Stii ce este foarte interesant? Ca citesc tot un roman de Guillaume Musso :) "Vei fi acolo?" se numeste. Mai am de citit, sper sa-l termin zilele acestea desi am destul de putin timp. Imi place cum e scris si daca si cel pe care l-ai recenzat tu e la fel de bine scris, atunci merita. Cu ocazia acestei campanii am descoperit autori noi, moderni si imi pare bine.
Succes la plantarea copacelului!

Fata de pe plaja cu ganduri spunea...

Mi-a placut ca in recenzia ta ai introdus detalii despre structura narativa, ai amintit modualitatea interesanta de alcatuire a prologului- pe mine ma determini sa il cunosc pe dl Boyd!

Roxana Matfei spunea...

Ai facut o recenzie frumoasa si completa! Felicitari! Si spor la plantat copacei!

Bia Bianca spunea...

cartea asta imi face de ceva timp cu ochiul, dar mie, nu stiu din ce motiv imi place mai mult vechea coperta

Anonim spunea...

abia astept sa o citesc pentru ca guilaume musso este cu adevarat un foarte bun scriitor;)

Hellen spunea...

Suna foarte interesant.Cred o voi citi si eu cand termin cartea de acum.Succes in campanie!

Law spunea...

M-ai convins ca vreau cartea asta... o voiam doar si dainainte :)) :D

Cristina s World spunea...

O carte foarte citita in aceasta campanie :)
Bafta la strans comentarii!

giorgiana spunea...

categoric cartea asta a fost cea mai ceruta din campanie...n-a fost chiar pe gustul meu, dar pot intelege de ce este apreciata..si speram la inca un copacel

Laurentzyu spunea...

Nu am citit nimic de Musso, dar m-ai facut curios...

alexa spunea...

Si eu am citit cartea tot in campanie. Mi-a placut foarte mult. Nu am putut sa o las jos din mana pana nu am terminat-o. A fost superba.

Niahara spunea...

Este una dintre cele mai frumoase carti pe care le-am citit in ultimul timp. Cu siguranta, Musso are un stil aparte.

Cupcake spunea...

Neaparat trebuie sa o citesc!!foarte,foarte interesant!

Ştefana Alexandra spunea...

Krisz: Mersii:* Eşti o dulce, mereu mă bucură comentariile tale la recenzii.
Elly Weiss: Puteai să citeşti recenzia pe îndelete, ştiu să fac recenzii în aşa manieră încât să nu revel nimic mai mult decât se oferă în descrierea cărţii, dar ca ea să facă cititorul să dorească să o citească.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes