Recenzie (40): If I Stay (If I Stay #1) de Gayle Forman

Gen: Dramă
Data Publicării:2 Aprilie 2009
Pagini: 119
Autor: Gayle Forman
Publicată de: Dutton Juvenile

În viaţă sunt mai multe momente care sunt importante: primii paşi, primele cuvinte, prima dragoste, primul eşec, primul succes, iar toate acestea îţi trec prin faţa ochilor atunci când trebuie să faci o decizie crucială.
Aflată într-o poziţie decisivă, Mia trebuie să aleagă: să rămână sau nu? O întrebare care generează altele. Mai multe întrebări, mai multe amintiri, şi toate venind în acelaşi timp. Victima unui accident de maşină, Mia este aruncată din propriul corp şi obligată să vadă totul din afară, ca un simplu martor. Părinţii morţi. Fratele mort. Pentru ce să lupte? Ar fi atât de uşor să renunţe.
Trăieşte. Visează. Luptă.
Nu există o a doua şansă. Nu există o cale de mijloc. Rămâi sau pleci. E atât de simplu, cu toate acestea cea mai grea decizie din viaţa Miei. Deşi nu a avut tocmai o viaţă perfectă, tânăra este, era fericită cu viaţa ei: avea o familie, un iubit, prieteni. Accidentul reuşeşte să ia mare parte din toate acestea. Aruncată într-o lume din care nu poate ieşi, Mia îşi aminteşte trecutul şi observă prezentul, fără a putea schimba ceva cu adevărat.
If I Stay, sau după cum a fost tradusă la noi Dacă aş rămâne, este o carte impresionantă despre viaţă şi decizii. O tragedie ne aduce în faţa unui adevăr: nimic nu e etern, iar deciziile pe care le luăm ne definesc. Romanul reuşeşte să transmită durere, pasiune, realiate. O călătorie alături de personajul principal prin viaţa ei după accident ne aminteşte că vor exista mereu persoane care ne vor fi alături.
Mia este o tânără plină de viaţă, dar care ţine totul pentru ea din cauza frici poate sau pentru că e aşa de diferită de ceilalţi. Născută într-o familie total opusă caracterului ei, personalitatea fetei are ceva de suferit. Se poate observa pe parcursul cărţii faptul că ea nu lasă foarte multe lucruri la suprafaţă. Poate părea o persoană rece, distantă, dar atunci când privim acest personaj dincolo de aspectul distant pe care îl afişează, se observă în gesturile ei o oarecare pasiune cu care face totul. Mia Hall e printre singurele persoanje care m-au făcut să reflectez asupra faptului că uneori suntem incapabili să lăsăm sentimentele să iasă.
În contrast cu ea este Adam Wilde, lipsit de orice fel de teamă a-şi arăta sentimentele, cu vise măreţe, tipul de persoană care trăieşte momentul. Plin de pasiune, mereu pe val, Adam ajunge să se îndrăgostească tocmai de Mia, total opusă lui. Chiar dacă pare un tip foarte dinamic, care se exprimă liber, are şi părţile lui obscure. Există anumite temeri în el, dar asta e ceea cel face atât de sensibil la lumea din jur. Există în el ceva dispus să dea orice pentru un scop care în ochii lui merită.
Poate multora această carte nu li se pare specială. Poate că nu o să găsiţi nimic special la ea la prima vedere. Cu toate acestea există un lucru care m-a atras, care m-a făcut să o citesc pe nerăsuflate şi anume pasiune cu care se vorbeşte despre muzică. Am trăit odată cu personajele acestei cărţi am simţit cum muzica e cea care trage sforile în poveste. Nu ştiu câţi aţi observat din cei care aţi citit carte şi din nou nu voi putea şti câţi o veţi face, dar If I Stay are o poveste mai presus de Mia şi ceea ce i se întâmplă ei. Romanul e puterea muzicii. Fiecare moment din viaţa acestor persoanje a fost umplut de muzică, fiecare decizie a fost călăuzită de ea. Se prezintă mai multe stiluri, mai multe genuri, dar ele formează un tot, o realitate formată din note muzicale, din partituri, din intrumente muzicale de toate tipurile. La început una din simfoniile lui Beethoven deschide o nouă poartă, spre lumea în care e aruncată Mia, iar la final muzica unui violoncel este cea care face alegerea finală pentru Mia: dacă să rămână sau nu.
Cu toate că nu există nimic sofisticat la acest roman, If I Stay este unul din cele mai profunde romane care eixstă. Am fost impresionată de povestea conturată de autoare şi de modul în care a transmis-o.
Acest roman trebuie citit. Nu contează vârsta la care o faci, chiar nu contează pentru că sunt sigură că va avea un impact foarte mare asupra oricărei persoane care îl va citi. Pe lângă o poveste e o lecţie pentru noi toţi despre cum orice alegere este importantă.

10/10