miercuri, 14 august 2013

Recenzie ≠ Rezumat

sau de ce ar trebui unele persoane să se lase de scris Recenzii

Recenzie ≠ Rezumat. Ce ar trebui să însemne acest lucru? Să scrii o recenzie nu înseamnă să faci rezumatul cărţii/filmului/ etc. Am observat în nenumărate rânduri bloggări (sau mă rog persoane care nu ar trebui să se numească aşa) care se doresc a fi mari scriitori de recenzii, dar în realitate nu au nicio treabă cu asta. Tot ceea ce ei fac este să scrie în sute de cuvinte descrierea cărţii/filmului sau mai adaugă şi câte un citat, care eventual să nu aibă nicio legătură cu esenţa cărţii sau filmului în cauză.
Cred că mulţi nu înţeleg termenul de recenzie, deşi recenzia se studiază în şcoli, există dicţionare şi dacă tot suntem în era tehnologiei: există internet! Sunt atât de multe locuri de unde o persoană se poate informa în legătură cu ceea ce înseamnă acest termen. (Şi dacă tot spuneam că există internet pot să caut rezumatul cărţii acolo, eventual făcută de cineva să spunem mai specialist, când caut o recenzie vreau să aflu părerea cititorului/consumatorului/etc. nu să primesc spoilere sau altceva)
Ca să facem o diferenţă am zis să analizez termenii din dicţionar.

Rezumat, rezumate, s.n. Redare, prezentare pe scurt, scrisă sau orală, a ideilor unei lucrări, ale unei expuneri; recapitulare succintă.
Într-un rezumat în general se redau ideile exacte fără modificări şi abateri de la subiect. Rezumatul este obiectiv.

Recenzie, recenzii, s.f. Prezentare succintă a unei opere literare sau ştiinţifice, cu comentarii şi aprecieri critice.
Recenzia poate conţine un rezumat. O recenzie are mai multe elemente. Poţi să pui într-o recenzie un rezumat, cum am spus anterior, poţi să pui date tehnice, păreri personale, ceea ce clar nu apare într-un rezumat.

Diferenţa de bază dintre cele două este că rezumatul poate fi făcut doar pentru ceva ce conţine o acţiune, ceva ce poate fi povestit, în timp ce recenzia ei bine poţi să faci recenzie şi la o uşă - ai detalii tehnice: dimensiuni, culoare, material etc; ai opinia ta de cumpărător/utilizator. Poţi să spui foarte multe lucruri despre o uşă dacă vrei, dar nu ai cum să-i faci un rezumat.
În plus să deţii un blog înseamnă să îţi spui propria părere în articolele pe care le scrii, nu doar să rezumi ceva random. Aşa oricine poate da copy/paste pe blog, trebuie şi să spui ceva despre ceea ce scrii. E clar că nu toate posturile sunt aşa, mai sunt câteva posturi hmm standard să spunem, dar şi acelea au o notă personală prin modul în care sunt aranjate, imaginile care sunt puse etc. Tot ceea ce este scris pe un blog trebuie să aibă o notă personală.